img_0053

Att träna med hypotyreos

Det här inlägget är min historia och helt baserat på mina egna erfarenheter och på hur jag känner att min kropp fungerar.
Jag är inte utbildad inom kost och träning (mer än att jag utbildat mig som gruppträningsinstruktör).
Vi fungerar olika och det måste man respektera, däremot tror jag att fler skulle må bättre av att våga prova sig fram istället för att sjunka ner i självömkan.
Att ha hypotyreos betyder att man har en underfunktion av sköldkörteln som i sig gör att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska, det är helt enkelt fel i hormonsystemet. För mig och för många många andra betyder det, trots medicinering, bland annat problem med övervikt och stora svårigheter att gå ner i vikt och även problem att bli viktstabil.

Läs mer: Fakta om hypotyreos – Sköldkörtelföreningen

ll2015_2

Mina symptom och behandling

Hypotyreos är en kronisk och i de allra flesta fall en livslång sjukdom. Den syns inte, jag ser ut som vilken överviktig kvinna som helst.
Numera är jag i stort sett symptomfri, några grejer kommer och går i perioder, men de påverkar egentligen inte mitt liv särskilt mycket.
Det är värk i fingerlederna och ibland är jag onaturligt trött men det är väldigt sällsynt men sen är det svårigheterna att tappa vikt förstås.
Det symptom som jag drabbades av när jag blev sjuk var bland annat en extrem trötthet och då menar jag inte trötthet som att jag har sovit dåligt några nätter, utan en trötthet som är helt förlamande och som sätter sig i hela systemet.  Jag var kruttorr i huden, hade ont i lederna, tappade hår, fick karpaltunnelsyndrom, jag samlade vätska och  jag tyckte att jag glömde bort en massa saker.
Men mest tydligt – jag gick upp i vikt i en rasande fart. Jag har dragits med mer eller mindre övervikt i nästan hela mitt vuxna liv, dietat på alla möjliga sätt och precis innan jag blev sjuk gick jag ner närmare 30 kg, många har jag gått upp och några har jag gått ner igen. Som en jojo. 
Jag behandlas sen 2011 med levaxin som är ett konstgjort hormon.

Läs mer:  Jag fick hypotyreos och vägen tillbaka

Träna med hypotyreos

Jag vill vara extremt tydlig med att det här är mina erfarenheter och jag säjer inte att det är så här för alla. Jag vet att det inte är det.
Men jag vet också att det är så väldigt lätt att hamna i ”det är synd om mig”  och att det är lätt att använda sin sjukdom som ursäkt.
Jag tror att många fler kan träna med hypotyreos och på så sätt få ut de positiva effekterna man får av träningen.
Jag menar inte att alla ska träna styrketräning, CrossFit eller löpning, men jag tror att många fler kan hitta något som passar!

Jag har tränat ända sen jag blev sjuk och ungefär ett år innan dess.
Det var tufft ibland. Men jag fick också en oerhörd energikick av träningen, endorfinerna flödade och jag mådde så bra av att röra på mig och av gemenskapen!
Det gjorde att jag stod ut med tröttheten efteråt. Jag tror att man genom viljestyrka och lite ”jävlar anamma” kan påverka hur man mår i mångt och mycket.
Går man omkring och fokuserar på att man är sjuk, då blir man sjuk eller i alla fall så mår man inte bättre.
Det sämsta jag kan göra, det är att läsa om andra som mår dåligt. Då känner jag mig direkt mycket sjukare än vad jag är.
Efter ett halvår på levaxin var mina värden ok, jag mådde allt bättre och jag började också få resultat av träningen.

20160812_8

Löpning, styrketräning och lite annat skoj

Jag har tränat gruppträning, löpning och styrketräning för att sen gå över mer på CrossFit.
Jag är uthållig i distanslöpning och gillar att springa långt och långsamt. Jag har inga behov av att bli en snabb löpare, och heller inte förutsättningarna.
För vad jag läst mig till så är explosivitet nåt som kan vara svårt att träna upp när man har hypotyreos, och en övervikt hjälper förstås inte till.
Sen jag började med CrossFit i juni 2015 har jag utvecklats enormt.
Min styrkeutvecklingskurva pekar nästan spikrakt uppåt.
Löpningen är kvar som en älskad träningsform även om jag inte springer lika mycket längre. Men det har inget med min hypotyreos att göra.
Jag cyklar också mountainbike och ska köra Cykelvasan i höst, jag åker längdskidor och jag åker lite slalom.
Ja, jag testar det mesta och önskar att jag hade mer tid till att träna!

Kosten och vikten

”Du som tränar så mycket borde väl inte ha några viktproblem.
Om det ändå vore så lätt svarar jag då.
Jag tror att många generellt har en övertro till vad träningen kan göra för ens viktproblem.
Självklart är det olika beroende på vilket utgångsläge man har, men man bränner man inte jättemycket kalorier på träning.
Träning skapar också hunger, vilket är helt naturligt, alltså äter du lätt upp de kalorierna du just bränt.
Det är bara att räkna kalorier ett par dagar så ser man.
Mitt problem är att så länge jag följer en kostplan, där jag räknar kalorier eller drar ner nästan helt på kolhydrater, så går jag ner i vikt.
Så fort jag slutar, så går jag upp lite av det jag gått ner. Även om jag tränar och utan att att jag överäter.
Jag har läst på lite om det här och det verkar vara väldigt vanligt bland oss som har hypotyreos.
Du förstår säkert att det är jäkligt jobbigt att alltid gå på diet och att alltid räkna kalorier.
Därför försöker jag hitta ett långsiktigt sätt som fungerar för mig. Jag äter av det mesta men inte alltid och jag försöker göra så bra val jag kan varje dag.  Jag tänker att maten ska ge mig energi, jag ska ligga lite grand på underskott för att också tappa lite i fettvikt. Det går ganska bra, det går väldigt långsamt men det går i alla fall åt rätt håll.

Okej att vara Stark och fluffig

Stark och fluffig. Det är mitt nya motto, jag skäms verkligen inte för hur jag ser ut. Jag är skitstark och jag kan springa trots att jag är överviktig. Och jag älskar ordet fluffig, det får mig att tänka på runda, vackra, mjuka moln.
Det finns ingen negativ laddning i det (påhittade) ordet.
Jag kommer nog alltid att vara rund och mjuk men med hårda muskler därunder. Det är okej. Jag är okej och det är du också.

img_0053

img_0053

En lördag perfekt för…

Bara ett par minusgrader, sol till och från, nästan ingen vind.
Sälen visade sig från en fantastisk sida idag. 

Jag kunde ha åkt längd, sprungit en långsam långtur i snön eller åkt skidor i nån av alla backarna på fjället. 

Jag valde en långpromenad med Bonzo och Tyngre träningssnack i öronen.  Trots att jag hade nästan hela dagen fri att göra vad jag ville. Med många träningdagar i kroppen var det vila och återhämtning jag ville ha och behövde.

En lördag perfekt för återhämtning… 

img_0053

Fredagsfys av ett bättre slag

Att träna på lunchen och dessutom på en fredag, det måste vara det ultimata sättet att avsluta en arbetsvecka och inleda en helg på!

Fredagsfys av ett bättre slag

Vi ville köra bänkpress och jag ägnade en stund i morse åt att resercha fram lite assisterande övningar till bänkpressen.
Resultatet blev ett riktigt bra pass , om jag får säja det själv 🙂

Bänkpress 5×5+ reps på 75% av 1 RM, dvs 75 % av ditt max om du vet det, annars tar du en vikt som du känner att du gör stabila lyft på.
(jag körde på 45 kg, jag har aldrig maxat i bänkpress men har gjort 2 reps på 57,5 kg)
Plustecknet betyder att på sista setet gör man så många repetitioner man orkar.

Efter bänkpressen gjorde vi fyra övningar i tabata, dvs jobba 20 sekunder x 8 gånger och vila 10 sekunder mellan varje repetition.
Vi gjorde en övning i taget.

Situps med bollkast (sitt mittemot varandra och kasta bollen till varandra, ta emot bollen, lägg dig ner och toucha med bollen bakom huvudet och upp igen. Kasta till teamkompisen. Är du ensam så kan du kasta bollen på en vägg)
Höga kettlebellsvingar
Pushups/armhävningar
Good mornings med skivstång (vi hade 15 kg)

fredagsfys

Jag kan ju säja att mina armar var rätt slut efter det här passet. Det var riktigt tungt att göra armhävningar efter bänkpress och svingar! Det fanns inte så mycket krut kvar i armarna sen!

fredagsfys

Har du eller ska du fredagsfysa idag?