CrossFit för nybörjare – min julklapp till dig

Veckans tema i Bloggar om hälsa

Veckans tema i Bloggar om hälsa är att skriva ett julklappsinlägg till er, våra läsare.
Jag hade redan ett inlägg klart för den här veckan, som ett följdinlägg på gårdagens….

–> Kan vem som helt träna CrossFit

Jag tänker att det kan vara svårt att hänga med i alla ord som används inom CrossFiten och att även det kan bli ett hinder för att man ska våga prova. Så håll tillgodo med min lilla ordlista!

Crossfit för nybörjare

Det är ju lite klurigt att blogga om CrossFit just för att det är många lite konstiga ord.

Den box som jag tränar i heter Fjällboxen (tidigare CrossFit Sälen).
Vi tränar nästan alltid i block där första blocket är en styrkeövning/tyngdlyftningsövning och sedan kommer en del som är mer kondition.
CrossFit är funktionell träning som bygger på varierade rörelser som ofta utförs under hög intensitet. Det är svettigt, ofta riktigt jobbigt men tiden man tränar är relativt kort, och eftersom nästan alla pass är olika, så får man en väldigt bra variation i träningen.
I CrossFit blir man stark, får bra kondition och ganska snabbt resultat.

crossfit för nybörjare

Ordlista


OE3M
= On every third minute. Dvs varje nytt varv börjar var tredje minut. Man startar på noll och kör båda övningarna. Sen vilar man till minut 3, då gör man alla övningarna igen. Sen gör man så tills tiden är slut.  Men det kan också vara OE2M, på varannan minut. Eller till och med OEM, då börjar man varje nytt varv varje minut.

Många av övningarna har flera namn. I boxen där jag tränar använder vi nästan alltid engelska ord.
Cleans = frivändning där man går ner i en djup benböj. Se film här.
Powercleans = frivändning där man stannar med stången på axlarna, dvs man går inte ner i en benböj.
FS =  front squat/frontböj. Benböj med stången vilandes på framsidan av axlarna. Här finns ett klipp när jag gör front squats.
BS= backsquats/bakböj. Knäböj med stången bakom huvudet vilandes på axlarna.
DL= deadlift/marklyft. Man drar upp stången från marken. Simple as that. Min favoritövning. Se film på marklyft här
Amrap = as many rounds as possible/as many reps as possible. Så många varv/repetitioner som möjligt under en viss tid.
Burpees = Jobbigt men också väldigt effektivt! Både flås och styrka i samma övning. Se fillm på burpees.
Situp = I CrossFit görs den från liggande med händerna i golvet ovanför huvudet till sittande och man måste nudda golvet framför sig (mellan benen) med händerna.
Airsquat = benböj utan vikt.
Hollow/hollow hold = en superbra magövning. Man ligger på rygg, pressar ner svanken och lyfter huvud, armar och ben. Se film på hollow.
Snatch = Man håller ett brett grepp i stången och drar upp stången från marken, upp till raka armar och går ner i en benböj. Se film på snatch.
C
lean & Pushjerk = Frivändning och upp på raka armar. Se film på Clean & Pushjerk
C
lean & Splitjerk = Split med benen! Se film här
P
ushpress = Axelpress där man använder benens styrka genom att böja dem lite, för att få upp stången på raka armar.
Press = militärpress/strkt press. Axelpress där man pressar upp stången ovanför huvudet utan att använda benen.

Det finns en bra lista över förkortningar inom CrossFit på Fjällboxens hemsida.

crossfit för nybörjare

 

 

 

1 Tack!

9 thoughts on “CrossFit för nybörjare – min julklapp till dig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *